A magyar már csak olyan, hogy szeret nosztalgiázni. Visszarévedni és esetenként eltévedni a múlt erdejében, megállni minden fánál vagy bokornál. A Régen minden jobb volt címet viselő, a közelmúltban a Napvilág Kiadó gondozásában megjelent kötet ötfős szerzőgárdája élvezetes stílusban megírt alkotást tett le az asztalra, ami abból a szempontból nem fedheti a valóságot, hogy a puhatáblás, mégis keményvonalas könyv egyszerűen letehetetlen.
A húsleves és a kelkáposzta-főzelék összecsapását legtöbbször az utóbbi nyeri. Ha bármelyik budai paneltömb nyikorgó kapuján betoppan az ipse, a kettő közül általában az utóbbi érdesen édes illata hatol az orrig. Sokan rajonganak a fenti finomságokért, ami afféle jelképként is bevonul a tükörsima történelembe, a kacskaringós múltunkba. Csakúgy, mint a VHS-kölcsönzés, a Dallas, a Szomszédok, a Lambada, a Coco Jambo vagy éppen a falon figyelő Bíró Ica-poszter. Akkoriban persze más idők jártak, lévén az erősen ragasztott Metal Lady levakarhatatlan volt, manapság meg csupán a semmit mindenbe vevő embereket feleslegesen állva hagyó, mindenkit semmibe vevő láthatatlan Iron Lady jut. Írnám is rögtön, hogy Gárdonyi-műbe kívánkozna, csak hát hol maradt az ember?
No de ugorjunk, azaz csobbanjunk mi is, feltéve, ha nem a kád közelében sertepertélünk. Emlékeznek még a 3+2 nevű formációra? Ezen sorok írója olyannyira, hogy még az is előtte van, a Halvány őszi rózsa című, jugoszláv nyomású bakelitkorongnak még a közepe is fekete volt. A Bugyi-testvérek a nyolcvanas éveket hozzák vissza, és bár szokás lenézni a mulatós műfajt, mint a szerzőktől megtudjuk, minden idők legnagyobb példányszámban eladott magyar albuma lett, márpedig ha a másfél milliót összevetjük az ország (akkori) népességével, könnyen megállapíthatjuk, sacc per kábé minden hatodik állampolgárunk háztartásában nemcsak a citromos ízű Kajla csoki vagy a WU2 sampon, hanem a Bugyi-testvérek lemeze is megtalálható volt. A könyvet két eltérő szakaszra (Zenés top tenek; Filmes-tévés top tenek) osztó szerzőötös persze nem csupán a távoli, hanem a közelmúltba is elkalauzolja az érdeklődőt. Kis Grófó 2015-ös Bulibárójáról például az alábbi kacagtató – bár inkább könnyfakasztó – jellemzés került napvilágra.
Nyihaha! Átnyergelve a televízióra, illetve a filmekre, nos, van választék dögivel. Nem véletlen, hogy a Budapest Televízió több egyénisége is helyet kapott a kötetben, lévén egyikük-másikuk nem feltétlenül az elmúlást, sokkal inkább az alulmúlást szimbolizálta a kilencvenes évek második felében, illetve a kétezres esztendők elején. Személyes szál, hogy ezen sorok írója a tévéstúdiótól egysaroknyira lakott, így aligha véletlen, hogy az Orczy téren, illetve az Orczy úton olykor szembejött vele – idézet a könyvből – a „limitált bájakkal rendelkező” Fehér Anettka vagy éppen a rendőr dandártábornokból lett énekes, Komáromi István. Maradjunk annyiban, előbbi annyira azért volt klasszikus értelemben vett jó nő, mint amennyire utóbbi remek előadóművész.
Ugyanakkor kétségkívül kiválóságokat vonultat fel a Régen minden jobb volt szerzőötöse a filmek terén. Bár Komáromi István nem szerepelt egyikben sem, a zsarufilmek közül érdemes megemlíteni a franciák halhatatlan legendájától, Alain Delontól az Egy zsarut, amely a kor hangulatát kellőképp visszaadja. Ugyanez igaz a minden szerepében nagyszerű, már a kilencvenkettedik (!) évében járó és manapság is aktív Clint Eastwood által fémjelzett Piszkos Harryre, amelyről mindennél többet mond az alábbi félmondatos jellemzés: „hot dog evés közben képes kisstílű bűnözőket lepuffantani”.
Nem maradhatott ki a sorból a Peter Falk alakításában zseniális, csupán látszólag lassú felfogású, szivarozó hadnagy sem, amelyet az írók a Beatlesszel állítottak párhuzamba, márpedig a megjelentekkel nem érdemes vitatkozni, hiszen tény és való, hogy „bármikor is kapcsoljuk be a tévét, az egyik csatornán tuti a Columbo megy”.
Vagy valamelyik Bud Spencer-mozi – tesszük hozzá mi. A VICO-művek kapcsán az Aladdin került terítékre, „amelyet kívülről fújt a nemzedékünk”.
A VHS-korszak emblematikus alakja volt Charles Bronson is, a Litvániában született bajuszos színművész – aki az idei esztendőben ünnepelné századik születésnapját – azonban nem a Bosszúvágy 5. – Bosszú a kedvesemért mozijában nyújtotta legemlékezetesebb alakítását, mégis felkeltette az írók figyelmét, akik József Attilához hasonlítják az általa megformált Paul Kersey-t. Azt persze egy pillanatig sem állítjuk, hogy a kötetben nincs valamirevaló költői túlzás, de az bőven a határértéken belül mozog, amely a könyv élvezeti értékét nemhogy csökkenti, inkább növeli, miközben csak egy valami marad változatlan, éspedig az Olvasó által kézben tartott Régen minden jobb volt. Az ugyanis időtálló mű.
Balázsy István, Bezsenyi Tamás, Csunderlik Péter, Dékány László, Laska Pál: RÉGEN MINDEN JOBB VOLT – KORUNK FILMJEI, ZENÉI, TÉVÉMŰSORAI
Megjelent 2021-ben, puhatáblás kivitelben, 272 oldalon
A könyv megvásárolható a Napvilág Kiadó webshopjában vagy a kiadóban (1114 Budapest, Villányi út 11-13.)