PONYVALEGÉNY

Dajdajok és Ikarus: kivonják a fővárosi tömegközlekedésből az ősrégi monstrumokat

A csuklós Ikarus 280-as buszokból még felfedezhető néhány Budapesten, ám már nem sokáig

2022. október 25. - Horváth M. Attila

ikarus_280_2022_oktober.jpgTalálós kérdés: tizenegy vagy tizenhat és fél méter hosszú, mi az? Lehetne a labdarúgópálya alapvonalától mért első „barázdák” mérete is, ám a megfejtés távolabb áll a valóságtól, mint a 47-es vonalán manapság is berregő Ganz villamos a modern tömegközlekedési járműtől.

A megfejtés: Ikarus 260-as és 280-as. Avagy a szóló és a csuklós. Az 1980-as évek óta ezzel utazhatott a fővárosi polgár, ha a Hősök terétől az Etele térre akart átruccanni az 1-es járattal vagy a Harminckettesek terétől óhajtott Pestlőrincre buszozni a piros 17-essel. Meglehet, ezek a számok nyerők volnának a rulettasztalnál is, az viszont hordozna magában némi kockázatot, ha mondjuk, negyven fokos hőségben kellene eljutni egy ilyen monstrummal a viszonylag nagy távolságra lévő A-ból a B pontba. 

ikarus_szolo_2008_julius.JPG

Nem véletlen, hogy már egyre kevesebb 260-as vagy 280-as „szaladgál” manapság, hiszen túl azon, hogy hangos, a környezetkímélő hatása finoman fogalmazva is elhanyagolható. Egyes hírek szerint már az idei esztendő végén, legkésőbb a jövő év első negyedévében már csak nosztalgianapokon lehet majd utazni egy-egy fennmaradó és forgalomba állított példányával, ám kétségtelen, ugyanúgy meglesz a bája, mint a karácsonyi ünnepi forgatagban csilingelő UV-villamosoknak, amelyek mindennek voltak nevezhetők, csak éppen kényelmesnek nem. Az Ikarus kapcsán ez azonban nem igaz, hiszen a régi barna színű ülések biztosítottak annyira komfortos érzést, mint napjaink utasterében az ülőalkalmatosságok. 

Ugyanez jellemző az Ikarus-GVM trolibuszokra is, a 280T-k közül szintén kevés járatszámon közlekednek a piros áramvonalasok, de a közelmúltban is felfedezhetők voltak még az őskövületnek nem feltétlenül nevezhető darabok, hiszen amíg a Budapesten forgalomba állított autóbuszok jó része a nyolcvanas évek első felében „született”, addig a trolik 1987 és 1989 között váltak olyanná, amilyenekké lettek. Kétségtelen, hogy amíg a kilencvenes évek végén is még harmonika ajtókkal közlekedtek a vörös „veszedelmek”, addig a 2000-es esztendőkben olyannyira eluralkodtak az úgynevezett bolygóajtók a járatokon, hogy manapság már nem is látni az előbbieket. Bár a felröppenő hírek az Ikarus trolibuszok „visszahívásáról” nem szólnak, mégsem keltene különösebb meglepetést, ha előbb vagy utóbb már csak nosztalgiajáratként funkcionálnának.

ikarus_280t_ganz_villamos_2022_szeptember.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ponyvalegeny.blog.hu/api/trackback/id/tr4617962020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.10.25. 12:22:34

Nem aza a baj, hogy ezek szép lassan eltűnnek.
Az a baj, hogy nem gondoskodtak az utánpótlásról, itthon, hazai know-how-val.

Mesterséges Geci 2022.10.27. 11:18:58

Meg a vadiúj, magyar gyártmányú elektromos romhalmazokat is kivonják, ha igaz.
süti beállítások módosítása