Találós kérdés: tizenegy vagy tizenhat és fél méter hosszú, mi az? Lehetne a labdarúgópálya alapvonalától mért első „barázdák” mérete is, ám a megfejtés távolabb áll a valóságtól, mint a 47-es vonalán manapság is berregő Ganz villamos a modern tömegközlekedési járműtől.
A megfejtés: Ikarus 260-as és 280-as. Avagy a szóló és a csuklós. Az 1980-as évek óta ezzel utazhatott a fővárosi polgár, ha a Hősök terétől az Etele térre akart átruccanni az 1-es járattal vagy a Harminckettesek terétől óhajtott Pestlőrincre buszozni a piros 17-essel. Meglehet, ezek a számok nyerők volnának a rulettasztalnál is, az viszont hordozna magában némi kockázatot, ha mondjuk, negyven fokos hőségben kellene eljutni egy ilyen monstrummal a viszonylag nagy távolságra lévő A-ból a B pontba.
Nem véletlen, hogy már egyre kevesebb 260-as vagy 280-as „szaladgál” manapság, hiszen túl azon, hogy hangos, a környezetkímélő hatása finoman fogalmazva is elhanyagolható. Egyes hírek szerint már az idei esztendő végén, legkésőbb a jövő év első negyedévében már csak nosztalgianapokon lehet majd utazni egy-egy fennmaradó és forgalomba állított példányával, ám kétségtelen, ugyanúgy meglesz a bája, mint a karácsonyi ünnepi forgatagban csilingelő UV-villamosoknak, amelyek mindennek voltak nevezhetők, csak éppen kényelmesnek nem. Az Ikarus kapcsán ez azonban nem igaz, hiszen a régi barna színű ülések biztosítottak annyira komfortos érzést, mint napjaink utasterében az ülőalkalmatosságok.
Ugyanez jellemző az Ikarus-GVM trolibuszokra is, a 280T-k közül szintén kevés járatszámon közlekednek a piros áramvonalasok, de a közelmúltban is felfedezhetők voltak még az őskövületnek nem feltétlenül nevezhető darabok, hiszen amíg a Budapesten forgalomba állított autóbuszok jó része a nyolcvanas évek első felében „született”, addig a trolik 1987 és 1989 között váltak olyanná, amilyenekké lettek. Kétségtelen, hogy amíg a kilencvenes évek végén is még harmonika ajtókkal közlekedtek a vörös „veszedelmek”, addig a 2000-es esztendőkben olyannyira eluralkodtak az úgynevezett bolygóajtók a járatokon, hogy manapság már nem is látni az előbbieket. Bár a felröppenő hírek az Ikarus trolibuszok „visszahívásáról” nem szólnak, mégsem keltene különösebb meglepetést, ha előbb vagy utóbb már csak nosztalgiajáratként funkcionálnának.