PONYVALEGÉNY

SPORTÁGVÁLASZTÓ. Aki beavat a részletekbe: KÖVÉR MÁRTON, a Budapesti Honvéd kenusa

Amikor a hadnagy úr után nyomozhatnak a többiek: két sportágban számtalan hazai és nemzetközi siker övezi a kiváló katona útját

2023. július 20. - Horváth M. Attila

sportagvalaszto_kopf.jpgMiért ez és miért nem az vagy amaz? Ismert és kevésbé ismert sportembereket kértünk fel arra, merüljenek el a választott sportáguk rejtelmeibe, ezáltal engedjenek betekintést a mindennapjaikba. A 2022. március 7-től jelentkező rovatunkban aki ezúttal beavat a részletekbe: Kövér Márton, a Budapesti Honvéd SE többek között 9-szeres maraton kenu-világbajnoka, a sportág örökös bajnoka, a Magyar Honvédség Sportszázad hadnagya.

kover_marton_akcio_feher.jpg• Amiért beleszerettem a sportágamba: Az elején el kell mondjam, hogy két sportágat űzök versenyszerűen: a kenut és a SUP-ot. Kenuzni nyolcévesen kezdtem, és nem emlékszem, hogy különösebben kedveltem volna vagy sem, egyszerűen megvolt, hogy a hét mely napján járok edzésre és melyiken különórára. Eszembe sem jutott, hogy mást is csinálhatnék. Edzésen jól éreztem magam a társaságban és a Duna-parton. Nem is a sport volt a legfontosabb eleinte, hanem a Hajógyári-sziget felfedezése és a sok kaland, rosszalkodás az ártéren. A SUP-ot 2017-ben kezdtem. A kajak-kenusok akkoriban még nagyon elutasítóak voltak ezzel a szakággal szemben, de én azóta is nagyon nyitott vagyok az új sportokkal, módszerekkel kapcsolatban. Megfogott, hogy technikailag nagyon sokszínű, hogy két oldalt kell rajta evezni, ellentétben a kenuval, és hogy bármilyen rossz vízen űzhető, sőt, az a legnagyobb élmény.

kover_marton_akcio_feher_1.jpg• A sportággal kapcsolatos legnagyobb élményem: Nagyon nehéz lenne egyet kiemelni. Mondhatnám a nagy győzelmeket, a vb-címek megszerzését vagy a teljesen tétnélküli felkészülési versenyek, a vízitúra kupák nagy csatáit, de akár említhetnék számtalan edzést, amikor a Dunán nem várt események történtek. Eveztünk felhőszakadásban, szélviharban, hóviharban, oldal- és farvizeztünk a BKV- vagy szállodahajókon, menekültünk a közteres motoros elől, kijátszottuk az Újpesti-öböl kikötőmesterét, összebalhéztunk jachtosokkal, horgászokkal, és mentettünk ki a Sziget Fesztiválra beúszó fulladozó fiatalt. De van, hogy felbukkan mellettem a vízből a hód, egy kilométeren keresztül kísér a parton a jégmadár, rám károg a szürkegém, beugrik a hajóba egy hal vagy megtámad a hattyú. A vízen izgalmas az élet.

• Akit a sportágon belül nagyra tartok: Sosem volt kifejezetten példaképem, de mindig volt a különböző helyzetekre sportoló, akire felnézek. Összességében talán Pétervári Pál szintén maraton világbajnok kenus az, aki pont olyan magának való, önfejű, kísérletező típus volt, mint én vagyok.

kover_marton_sup_foto_magyar_honvedseg_sportszazad.jpg• Akivel a sportágon belül a legjobb viszonyban vagyok: Általában azokkal a társaimmal voltam mindig közelebbi kapcsolatban, akikkel párost mentem. Régebben Győre Attilával mentem, akitől nagyon sokat tanultam, és bár messze vagyunk egymástól, mindig örülünk, ha találkozunk. Később Dóczé Ádámmal értük el a legnagyobb sikereket, sok mindenen átmentünk együtt és alig három kilométerre lakunk egymástól, de más életet élünk, nem járunk össze. Legutóbb pedig Horváth Mártonnal eveztem együtt, akinek hálás vagyok, hogy általa vissza tudtam térni a sérüléseimből. Már nem megyünk párost, de rendszeresen beszélünk, segítünk egymásnak a felkészülésben és néha át is teker hozzám.

• Célkitűzés a jelenlegi évadra: Kenuban minden évben szeretnék az Eb-n és a vb-n dobogón lenni. SUP-ban régi vágyam, hogy elinduljak a 11 City Tour-on. Ez a sup sport Tour de France-ja. Öt napon keresztül kell átlagban napi 40 km-t teljesíteni Hollandia csatornarendszerében. Nagy presztizzsel rendelkező verseny, nincs még egy hasonló. Az egyetlen akadály a magas részvételi költség, melyre szponzort keresek.

kover_marton_sup_eredmenyhirdetes.jpg• Amit szeretnék elérni néhány éven belül: Szerencsés vagyok, mert már hat éve a Magyar Honvédség Sportszázadának katonájaként sportolhatok. Ez az állapot a koromból kifolyólag nem tarthat örökké. A jövőben majd alakulatot és beosztást kell keresnem és kevesebb időm lesz a sportra. Erre már most tudatosan készülök, igyekszem folyamatosan képezni magam, hogy olyan területen tudjak elhelyezkedni, ami közel áll hozzám.

• Amelyik sportot még kedvelem: Mint az elején említettem, nyitott vagyok az új módszerekre, sportokra. Állóképességi sportként rendszeresen űzöm a klasszikus stílusú sírollert és a szabadstílusú terepsírollert, a görkorcsolyát. Ügyességfejlesztés gyanánt sleckline-ozni szoktam. Erősítésként pedig nemrég fedeztem fel egy kiváló eszközt, a macebellt, amivel egyre több gyakorlatot sajátítok el. Szándékosan nem mondok többet róluk, érdemes utánanézni. Ezek a sportok mind plusz tanulást igényelnek a megszokott dolgokhoz képest, de kellő nyitottsággal kiválóan beilleszthetők a felkészülésbe és jelentősen növelik az ügyességet, mozgáskultúrát.

• Amit eddig még nem tudtak rólam: Amikor kertesházba költöztünk a családommal, elkezdtem egyre több dolgot magam megoldani az adódó feladatokból, így megtanultam hegeszteni és egy bizonyos szintig a fával bánni. Csináltam magunknak ágyat, asztalokat, kerti ülőgarnitúrát, mászókát, hintát, eszközöket a konditermembe és még rengeteg dolgot. Egy időben az egyéni vállalkozóit is kiváltottam, de arra ma már nincs energiám.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.